Tijdens de kijk & maakles wordt een speciaal gekozen kunstwerk uit de #queer_beeldbank ingezet als ‘conversation piece’ voor een klassikaal gesprek. Vanuit het kijken worden open vragen gesteld, over het kunstwerk en over het thema seksuele- & genderdiversiteit. De kijk & maakopdracht is dan ook tevens een voorlichtingsles. Na dit gesprek wordt er in groepjes een gezamenlijke beeldcollage gemaakt als visuele reflectievorm hierop. Deze collage vormt de brandstof voor het eindgesprek waarin de collages klassikaal worden gepresenteerd.
Als artist educator geef ik de nodige workshops en gastcolleges rondom het kijken naar kunst gebaseerd op slow looking dat staat voor het aandachtig kijken naar kunst en de hieruit ontvouwde dialoog. De motivatie waarom ik slow looking als de kijk- en denkroutines van ⇾Visible- & Artful Thinking inzet is dat deze didactische werkvorm ruimte en structuur biedt voor een dialogisch gesprek en flexibel inzetbaar is. De routinevraagstelling gaat voorbij aan het kunstbeschouwend kijken ‘er is geen goed of fout’ en is veeleer een ‘tool’ om een uitdagend en verdiepend gesprek te voeren en een bewustwordingsproces in gang te zetten.
Slow looking: “the more you look, the more you see; the more you see, the more engaged you become” [1].
Het maken van een beeldcollage is door het materiaalgebruik een toegankelijke en snelle manier om tot beeld te komen. Een participatieve en reflectieve vorm omdat het uiteenlopende elementen bij elkaar brengt die tot nieuwe betekenissen en associaties leiden en jongeren aan het denken zet [2]. Een krachtig medium met de nodige communicatieve eigenschappen voor een eindgesprek.
Het met elkaar in dialoog zijn door naar kunst te kijken, door visueel te reflecteren leer je als mens je te verplaatsen in dé ander. Zodoende kan er ruimte ontstaan voor meer empathisch begrip voor deze ander als lhbti- en queer-persoon en kan hét verschil maken en bijdragen aan lhbti-acceptatie en tegen discriminatie bij jongeren in schoolverband.
Met de kijk & maakles wil ik een ‘in-between moment’ creëren: Een moment van verruimd bewustzijn waarin gevestigde meningen door nieuwe gedachtes worden uitgedaagd. Hiervoor heb ik inspiratie gezocht bij politiek filosofe Hannah Arendt.
Voor het verloop van de kijk & maakopdracht heb ik de onderstaande leskaarten samengesteld:
⇾Voor de keuze om een geschikt kunstwerk uit de #queer_beeldbank te selecteren heb ik de ‘Kunstwerk keuzekaart I & II’ samengesteld.
⇾Voor het routineverloop van de kijk & maakles heb ik de ‘SEE, THINK, WE, MAKE, DISCUSS’ kaart en een ‘Tijdsindeling kaart‘ samengesteld.
⇾Voor het verloop van de kijk & maakles heb ik de ‘Spelregel kaart’ en ‘Voorlichting dialogischgesprek I & II’ kaarten samengesteld.
⇾Om mijn keuze voor de beeldcollage te motiveren heb ik op basis van punten uit Method Meets Art: Arts-Based Research Practice [3] de ‘Collage eigenschappen’ kaart samengesteld.
[1] Tishman, 2017, Introduction: Slow Matters
[2] Leavy, 2015
[3] Leavy, 2015